9.1.13

Αποχαιρετώντας το 12


Του Γιώργου Αναστασιάδη, δημοσιεύθηκε στο Μarketing Week, τεύχος 1403,  07/01/2013, στήλη Brand Forward

Δεν επιθυμώ να μείνω ιδιαίτερα στις δυσκολίες και  τις αγωνίες που έβαλε στη ζωή μας το 2012. Η παρακμή που έφερε η οικονομική κρίση - ή μάλλον που έφερε την οικονομική κρίση - είχε ως απόρροιές της τα γνωστά δεινά:  Πάμπολλες εταιρείες οδηγήθηκαν στο άρθρο 99, πολλοί φίλοι στην ανεργία, ο ευρύτερος χώρος της επικοινωνίας σε ακόμα μεγαλύτερα προβλήματα. Το 2012 ανέδειξε τον κλάδο υπηρεσιών διαφήμισης, δημόσιων σχέσεων και έρευνας αγοράς (όπως αναφέρεται στις στατιστικές) ως πρωταθλητή μεταξύ των κλάδων παροχής υπηρεσιών, με απώλειες μεγαλύτερες του 20%. Προτιμώ λοιπόν να εξάρω δύο θετικά που συνέβησαν το 2102, εξαιρετικά χρήσιμα και σημαντικά. Αν παρατηρήσει κανείς το πώς συμπεριφέρθηκε η αγορά θα βγάλει δυο ενδιαφέροντα συμπεράσματα:
Πρώτον, ότι το έτος που πέρασε αποτέλεσε συχνά χρονιά δικαίωσης εταιρειών που τα προηγούμενα χρόνια μπορεί να ένιωσαν αδικημένες. Την περασμένη δεκαετία δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις που η εγγύτητα με το δημόσιο, με συγκεκριμένους celebrity επιχειρηματίες και CEOs ή με κάποιους πολιτικούς κύκλους, είχε γεωμετρική σχέση με την αύξησης των καταθέσεών σου. Που το πώς πουλάς τη δουλειά σου είχε αποκτήσει δυσανάλογα μεγάλη αξία σε σχέση με το πώς την κάνεις. Που η διαχείριση του χρήματος γεννούσε περισσότερο χρήμα από ότι η διαχείριση της δουλειάς. Που το κάτω από το τραπέζι  γέμιζε το από πάνω. Που το βραχυπρόθεσμο κέρδος είχε μεγαλύτερη αποδοχή από το χτίσιμο πραγματικής «φήμης και πελατείας». Και να λοιπόν που το 2012 έφερε μια μερική αποκατάσταση της τάξης.  Αυτοί που δεν είχαν επαφή με δημόσιο και μεγαλοσυμφέροντα, αυτοί που δεν δανείζονταν υπέρμετρα, αυτοί που κοιτούσαν πάνω απ’ όλα να κάνουν καλά και νοικοκυρεμένα τη δουλειά τους χτίζοντας υπομονετικά σε στέρεες βάσεις, ήταν αυτοί που βρέθηκαν σε καλύτερη θέση να αντιμετωπίσουν την κρίση και κοιτούσαν την κατάρρευση αρκετών από όσους εκμεταλλεύτηκαν τα κακώς κείμενα της προηγούμενης εποχής.

Δεύτερον, ότι το 2012 ήταν το έτος που έγιναν κάποια πρώτα βήματα επιστροφής στην αληθινή επιχειρηματικότητα. Επιτέλους είδα αρκετούς υπαρκτούς και δυνητικούς πελάτες μας  να εγκαταλείπουν μη εμπορεύσιμους κλάδους κατευθυνόμενοι προς διεθνώς εμπορεύσιμους.  Και ήδη βγαίνουν τα πρώτα επίσημα reports που στηρίζουν με αριθμούς το συγκεκριμένο συμπέρασμα.  Έμφαση στην παραγωγή απλών ή καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών, σε αντιπαράθεση τόσο με την συχνά ανούσια ανακύκλωση χρήματος των μη εμπορεύσιμων κλάδων, όσο και κυρίως με τις μιμητικές λύσεις τεμπέλικης επιχειρηματικότητας τύπου frozen yoghurt, σουβλάκι και αρτοποιείο για τους ιθαγενείς.

Ας ελπίσουμε ότι το 2013 θα χτίσει στην ίδια κατεύθυνση. 

0 σχόλια: